Popis právního pojmu Ochranná známka:
Ochranná známka je právní institut z oblasti průmyslového vlastnictví, který poskytuje jeho držiteli výhradní právo k používání určitého označení pro značení výrobků nebo služeb. Ochranné známky mohou být slova, loga, obrázky, slogany, kombinace barev, třírozměrné tvary a dokonce i zvuky, pokud splňují základní podmínku rozlišitelnosti vůči výrobkům či službám jiných subjektů a nejsou v rozporu s veřejným pořádkem či dobrými mravy.
Pro získání práv z ochranné známky je nutné její zápis do rejstříku, který vede Úřad průmyslového vlastnictví. Po registraci má držitel práva na výhradní používání známky pro označení produktů nebo služeb uvedených v registračním zápisu a může se bránit proti její neoprávněnému použití třetími osobami. Ochranná známka může být registrována na deset let s možností neomezeného prodloužení po dalších desetiletých obdobích.
Funkce ochranné známky se dělí do několika kategorií: identifikační funkce pomáhá spotřebitelům rozpoznat a odlišit produkty nebo služby jedné firmy od konkurenčních, zároveň přispívá k tvorbě a upevnění obchodní reputace. Další funkcí je reklamní funkce, kdy ochranná známka působí v rámci marketingových a propagacích aktivit. Poslední základní funkcí je funkce záruční, která zajišťuje, že produkt nebo služba splňuje určitou kvalitu kterou značka reprezentuje.
V případě porušení práv k ochranné známce může její držitel požadovat přiměřené zadostiučinění, jako je uvedení skutečného stavu věci, odstranění závadného stavu či náhradu škody. Mimo to, v trestněprávní rovině mohou být akty neoprávněného použití ochranné známky postihovány jako trestný čin.
Právní souvislosti, v nichž lze použít pojem Ochranná známka:
Jako názorný příklad ochranné známky lze uvést případ velké mezinárodní společnosti, která na český trh uvedla nový druh energetického nápoje s charakteristickým logem a originálním názvem. Před spuštěním produkce a distribuce byla ochranná známka řádně zaregistrována u Úřadu průmyslového vlastnictví. Zákon ji chrání před kopírováním či napodobováním konkurenty. Když se dvě malé firmy pokusily uvést na trh podobně označené výrobky, společnost podala žalobu a v soudním řízení bylo rozhodnuto ve prospěch nositele ochranné známky, přičemž konkurentům bylo nařízeno stáhnout své produkty z trhu a zaplatit odškodnění za ušlý zisk.
Další situací, kde hraje roli ochranná známka, může být spor mezi dvěma podnikateli o právo na použití konkrétního slovního označení pro restauraci. Jeden z nich už toto označení používá delší dobu a má ho zaregistrováno. Když se druhý snaží otevřít restauraci pod stejným názvem, je nucen čelit soudnímu sporu, ve kterém soud rozhoduje na základě důkazů o prioritě a rozsahu používání označení, registraci známky a zaměnitelnosti služeb.
Ochranná známka je základním prvkem moderního obchodního práva a její význam vyplývá jak z ekonomických, tak právních aspektů ochrany duševního vlastnictví. Garantuje podnikatelům bezpečí pro jejich inovace a značky, což má za následek ochranu spotřebitelů a podporu spravedlivé konkurence na trhu.