Popis právního pojmu Management:
Management v právním kontextu odkazuje na rozsáhlý soubor činností, dovedností a odpovědností souvisejících s řízením a správou společností, organizací či jiných právnických osob. V České republice jsou na management a jeho právní aspekty kladené značné požadavky, a to zejména v oblasti obchodního práva, ale také pracovního práva, daní a dalších souvisejících odvětvích.
Jedním z klíčových aspektů managementu v obchodních korporacích je způsob, jakým jsou řízeny akciové společnosti a společnosti s ručením omezeným. Tyto společnosti jsou řízeny svými statutárními orgány, kterými jsou zejména představenstvo, dozorčí rada a jednatelé. Právní předpisy stanovují, jaké jsou povinnosti a pravomoci těchto orgánů, jak se volí jejich členové, a nastiňují pravidla pro jejich jednání a zodpovědnost za rozhodnutí, která ovlivňují chod společnosti.
Významnou součástí managementu je dodržování zásady péče řádného hospodáře. Jedná se o požadavek, aby osoby v řídících funkcích jednaly s náležitou mírou opatrnosti, znalostí a svědomitosti, jak se očekává od osoby na takové pozici při výkonu svých úkolů. Nejednání v souladu s touto zásadou může vést k osobním finančním sankcím až po trestněprávní odpovědnost.
Management také zahrnuje řízení vztahů se zaměstnanci, což obnáší nejenom human resources, ale také dodržování pracovní legislativy. Právní předpisy stanovují rámec pro pracovněprávní vztahy, a management je odpovědný za jejich dodržování ve věcech jako je uzavírání pracovních smluv, dodržování pracovní doby, bezpečnost práce či výplata mezd.
Dále se management zabývá sestavováním interních směrnic a politik, které mají zajistit, že všechny operace společnosti jsou prováděny transparentně, v souladu s právními předpisy a etickými standardy. Vzhledem k rostoucí komplexitě právních a regulačních požadavků, je zajištění compliance, tedy dodržování všech relevantních zákonů a předpisů, esenciální součástí moderního managementu.
Právní souvislosti, v nichž lze použít pojem Management:
Příkladem úlohy managementu v praktickém životě je situace, kdy společnost s ručením omezeným uzavírá významnou obchodní smlouvu. Management musí zde dbát na to, aby smlouva byla v souladu s platnou legislativou, a zároveň musí chránit zájmy společnosti. K tomu je třeba provést důkladný právní audit smlouvy, posoudit rizika, připravit případná vyjednávací stanoviska a stanovit postupy pro případ, že dojde k porušení smlouvy.
Dále může být management postaven před úkol reagovat na situaci, kdy dojde k pracovněprávnímu sporu s některým ze zaměstnanců. V takovém případě je nezbytné, aby management jednal strategicky a v souladu s platným pracovním právem. Musí zajistit, aby byly všechny postupy v souladu s interními pravidly a současně splňovaly veškeré právní požadavky.
Význam tohoto pojmu v českém právním prostředí lze spatřovat v jeho klíčovém postavení při vytváření podnikové kultury, definování strategických směrů a tvorbě hodnot společnosti. Rovněž odráží proměny právního prostředí a je indikátorem toho, jak společnosti reagují a přizpůsobují se měnícím se zákonným a etickým standardům ve společnosti.